Jak se postupuje při tvorbě prodejní ceny vína?

Jak se postupuje při tvorbě prodejní ceny vína?

Víno je zdroj obživy vinařů, a proto musí pečlivě přemýšlet, za jakou cenu ho prodají. Při jejím stanovení zohledňují několik faktorů, které se do ní promítají. Připravili jsme si proto pro vás článek, 
 v němž zjistíte, jak vinaři při sestavování prodejní ceny vína postupují.

Počítají celkové náklady

Prvotní věc, na kterou se vinaři při tvorbě ceny zaměřují jsou celkové náklady. Musí zahrnout náklady, které souvisí přímo s výrobou vína (obal, mzdy zaměstnanců...), ale také náklady spojené s jejich podnikáním (náklady na energie, pojištění, daně…).

Vytvářejí finanční rezervu

Další věc, na kterou vinaři při vytváření ceny myslí, je finanční rezerva. Nikdy neví, co se stane a kdy budou najednou potřebovat peníze. Za pár let taky budou muset investovat do nové technologie a rozhodně je lepší sáhnout do vlastních zdrojů, než využít služeb banky.

Investují do marketingu

Převážně u větších vinařství dnes bývá marketing nezbytný, díky němu dokáží své víno skvěle prodat a mnohokrát za lepší cenu než jejich konkurence. Proto často při tvorbě ceny kromě nákladů a finanční rezervy zohledňují i výdaje na marketing. Základem marketingu 21. století jsou profesionálně zpracované webové stránky a pravidelně aktualizovaný profil na sociálních sítích (čtěte článek "Proč mít profil vinařství na sociální síti") , včetně placených kampaní. Někteří vinaři využívají propagaci i formou PPC kampaní nebo PR článků v online i offline médiích.

Stanovují marži

Podstatným faktorem při tvorbě ceny je samozřejmě marže. Pouze tato část jim přináší výdělek a právě tady musí důkladně zvážit, jak velká by měla být její výše. V tomto kroku také provádí průzkum mezi potenciálními zákazníky, aby zjistili, za jakou cenu jsou ochotni víno koupit a jakou má skutečnou hodnotu.

Všeobecně však většina vinařů stanoví marži jako 30 % svých celkových nákladů. S touto přirážkou pak prodávají své výrobky konečným zákazníkům. Část produkce ale také dodávají do vinoték, které si k ceně vína přidávají 100-150% marži.

Proto před koupí vína doporučujeme porovnat, za jakou cenu jej nabízí přímo vinaři a e-shopy a za jakou cenu je dostupné ve vinotéce. 

29.12.2018 | Počet shlédnutí: 1165


Partneři projektu