Jak oslovit zákazníka etiketou?

Vytvořeno: 06. 02. 2019

Marketing pro vinaře

Jak oslovit zákazníka etiketou?

Většina lidí dnes víno hodnotí na základě etikety, a proto je důležité, abyste jí věnovali dostatečně velkou pozornost. Stejně jako ostatní výrobky, soudí zákazníci také víno podle vzhledu. U obvyklých produktů stačí k rozpoznání pouze logo, ale u vína je to komplikovanější. Nedílnou součástí propagace vína se tak stala i etiketa. Přečtěte si náš článek, kde vám poradíme, jak oslovit zákazníka etiketou.

Amfora, předchůdce etikety

Na každé láhvi vína se dnes musí povinně objevit etiketa, ale nebylo tomu vždycky tak.V minulosti se víno označovalo přímo na amforách, k čemuž docházelo už ve starověkém Egyptě. Dokonce se objevily i amfory, na kterých kromě ročníku, kvality a původu, byl uveden i vedoucí vinice. Papírové etikety na víně se poprvé objevily až v 18. století. Od té doby prošly mnoha změnami a dnes patří mezi nedílnou součást marketingu každého vinařství.

V hlavní roli etiketa

Než se lidé pro koupi vína rozhodnou, podstupují dlouhý proces. Sáhnou po láhvi, otáčí s ní, prohlíží a čtou si nejen přední, ale i zadní etiketu. V rámci tohoto procesu přemýšlí o jeho chuti, kvalitě nebo jak je bude víno reprezentovat, když jej přinesou do společnosti. Průzkumy ukázaly, že si zákazníci vybírají nejen podle obsahu peněženky, ale i podle svého životního stylu. Kromě láhve pak v regálu mezi ostatními víny samozřejmě hraje hlavní roli etiketa.

Přehlednost na prvním místě

Odborníci uvádějí, že etiketa vína musí obsahovat základní informace a zároveň musí být přehledná. Někteří vinaři dávají přednost tradičním etiketám, jiní zkouší budovat image velmi moderním způsobem. Etiketa dává prostor pro originalitu a není na škodu popustit uzdu fantazie. Držte se však hesla “Všeho s mírou”. Žádný zákazník nechce otáčet láhev na zadní etiketu jenom proto, že z té přední vůbec nic nezjistil. Snažte se proto vytvořit rovnováhu mezi uměleckou a informativní hodnotou.

Vytvářejte symboliku

Spousta milovníků vín hledá na etiketě nějaké pojítko s vinařem, narážku na dlouhou historii jeho vinařství, zeměpisné souvislosti apod. proto, aby si jej pak mohli spojit s vínem. Zákazníci rádi kupují produkty, které symbolizují domácí tradice, ruční výrobu, péči o víno... Nebojte se je proto promítnout do etikety ani vy.

Jednotné písmo a žádná dlouhá (cizí) slova

Doporučujeme dodržovat jednotný styl písma. Několik typů písma na tak malém prostoru jako je etiketa, v lidech akorát vyvolává zmatek. Vyvarujte se také příliš dlouhým slovům (obzvláště v cizím jazyce), které si zákazník nemá šanci zapamatovat. Jen ho to odradí od koupě. Zkrátka čemu nebude rozumět, to ho přestane zajímat.

Pozor na podbízivé fotografie a nevhodné symboly

Spousta vinařů má tendenci na etiketu vína dávat podbízivé fotografie, které mají působit pozitivně. Bylo však zjištěno, že vůbec nemotivují zákazníky k nákupu, právě naopak. Ve většině případů totiž tyto etikety vypadají poměrně lacině a nedůvěryhodně. Pozor si dejte i na nevhodně zvolené symboly, například symbol zvířete v oblasti, kde vůbec nežije.


Chcete poradit s vytvořením etikety? Vyberte si z naší databáze grafických studií a tiskáren pro vinaře: 

http://www.pracevevinarstvi.cz/dodavatele/

Počet zhlédnutí: 3931

Další články, co stojí za přečtení

Chcete být v obraze? Přihlaste se k odběru novinek.