Nechcete přijít o vybudované jméno? Chraňte svoji značku

Vytvořeno: 17. 12. 2019

Vinařství

Nechcete přijít o vybudované jméno? Chraňte svoji značku

Mít v dnešní době značku bez právní ochrany je trochu hazard. O svoje pečlivě vybudované jméno můžete přijít snadněji, než si myslíte. Stačí, aby byl někdo rychlejší.

Přitom je to tak jednoduché! Prvním důležitým krokem je udělat si průzkum trhu, zda náhodou už někdo s podobným jménem či vizuálem neexistuje. Žádost k registraci ochranné známky je možné podat online a poplatek za získání národní ochranné známky začíná na 5 000 Kč. Každý vinař by měl před podáním žádosti mít jasno, zda chce mít chráněn pouze název brandu anebo i vizuální ztvárnění – logo. Jedna přihláška pokrývá jedno označení. V případě, že má firma zajímavý a nosný vizuál, je doporučeno registrovat mimo jména i logo anebo celý vizuál. Odborníci doporučují registrovat vizuál dokonce i v odstínech šedi a v barvě.

Od 1. ledna 2019 vešel v platnost nový zákon (286/2018 Sb.), který nahrazuje předchozí zákon o ochranných známkách. Nový zákon definuje nové druhy ochranných známek a rozšiřuje jejich počet na 11 druhů. Dále pak se mění řízení o zápisu ochranné známky do rejstříku a mimo jiné zavádí i povinnost každého vlastníka se o známku náležitě starat. Novela zákona umožňuje registrovat i netradiční ochranné známky – například holografickou, pohybovou anebo multimediální ochrannou známku. Ruší tím tak obligatorní požadavek na pouze grafické znázornění a dává tak vinaři větší prostor pro kreativitu.

Kromě rozšíření druhů ochranných známek nový zákon posílil i postavení těch, kteří již nějakou ochrannou známku vlastní. Úřad průmyslového vlastnictví, který má celou problematiku ochranných známek na starosti, bude nově informovat vlastníky o končící platnosti ochranné známky. Navíc došlo ke zjednodušení celého procesu včetně placení správních poplatků.

Výhoda této legislativní změny spočívá právě v rozšíření druhů ochranné známky. Vinaři tak mohou lépe ochránit svoji (nejen) grafickou podobu značky a pomůže to jistě i ke zlepšení marketingové propagace a ochraně před nekalou soutěží.



Vše však záleží na samotné proaktivitě vinaře. Odložením ochrany značky s ideou, že se přece nemůže nic stát, se vystavuje velkému riziku. Váhavost v tomto případě není ceněná vlastnost.




Počet zhlédnutí: 1537

Další články, co stojí za přečtení

Chcete být v obraze? Přihlaste se k odběru novinek.