Marketing pro vinaře: Jak napsat newsletter, který zaujme?
Vytvořeno: 22. 07. 2019
Marketing pro vinařeMarketing pro vinaře: Jak napsat newsletter, který zaujme?
Základní pravidlo zní: Pokud nemáte o čem psát, tak nic nepište. Pokud jste však přesvědčení, že máte co nabídnout, tak určitě nepodceňte sílu newsletterů. Vytvořit newsletter, který neskončí v koši, vyžaduje pořádnou dávku odhodlání a stejnou dávku znalostí.
Odesílatel je důležitý
Když zákazník otevře e-mailovou schránku, ze všeho nejdřív zjišťuje, kdo mu píše. Jakmile však uvidí, že mu opět přišlo něco z adres jako “info” nebo “podpora”, jeho zájem se rapidně sníží a dost možná e-mail skončí rovnou v koši. Dejte do odesílatele svou značku a pokud vás zákazník alespoň trochu zná, nebojte se připojit i své jméno. Ve chvíli, kdy jim napíše Petra z vinotéky Svět, podvědomě získají pocit, že se jedná o něco důležitého. V tom případě se ale nezapomeňte svým jménem také podepsat na konci e-mailu.
V hlavní roli předmět
Předmět velmi často rozhoduje o tom, zda příjemce e-mail otevře, nebo ho smaže. Proto by měl ve čtenáři vzbudit zájem. Vyzdvihněte v něm nějakou novinku nebo vyzkoušejte kouzlo čísel. Předmět “Vinařské akce - březen” rozhodně nezaujme tolik jako “5 vinařských akcí, které by vám neměly uniknout”. Na druhou stranu to ale nesmíte přehánět. Pokud budete svým zákazníkům každý týden posílat nesmysly, nepomůže vám ani sebezajímavější předmět.
Pozor na úvodní větu
Většina e-mailových klientů jako Google, Seznam, Outlook ukazují v náhledu i první větu z celého textu newsletteru. Proto ji není radno podceňovat. Naopak ji využijte k navnazení čtenářů. Čím zajímavější, tím větší pravděpodobnost, že si váš e-mail otevřou. V kombinaci s předmětem a odesílatelem tvoří silné trio, které můžete proměnit v účinnou zbraň. Záleží jen na vás.
Samotnou větu napište drobným písmem a dejte ji nad hlavičku celého e-mailu. Pravděpodobně si jí tam po otevření nikdo nevšimne Důležité je, že se objeví hned vedle předmětu.
Určete si vhodnou frekvenci
Nikdo nestojí o to, aby mu chodil newsletter 3× denně, ale pokud ho zákazníkům pošlete jednou za půl roku, tak na něj zase zapomenou. Proto byste měli zvážit, jak často jej posílat. Pokud máte pořád co nabídnout, pište často. Pokud ne, tak raději zvolte kratší interval.
Stanovte si jeden cíl
Někteří vinaři si myslí, že když už posílají e-mail, musí být plný informací a čím víc, tím líp. Opak je ale pravdou. Pokud jim v jednom e-mailu pošlete informaci o výprodeji růžových vín, pozvánku na degustaci a ještě jim nabídnete školení, ničeho nedosáhnete. Spíš naopak. Raději si stanovte jeden cíl a k němu veďte všechny prvky e-mailu, ať už se jedná o předmět nebo CTA tlačítko.
Nepřežeňte to s grafikou
Kromě obsahu musíte v newsletteru zaujmout také grafickým provedením. Nezapomeňte na to, že někteří e-mailoví klienti nezobrazují externí obrázky a spousta lidí si e-maily velmi často otevírá na chytrých telefonech nebo tabletech. Proto vyberte takovou šablonu, která nejen splní vaše požadavky na vzhled, ale bude také responzivní a nepotřebuje externí obrázky. Nakonec pouze přidejte logo a kontakt, aby zákazník věděl, na koho se má obrátit.
Pište stručně, jasně a krátce
Text newsletteru musí být přehledný, proto ho rozdělte do přehledných odstavců, abyste čtenáře nevyděsili na první pohled nekonečným textem. Zároveň pište stručně a jasně. Ať už chcete informovat o limitované edici vín, nebo pozvat zákazníky na degustaci, nikoho košatými větami neohromíte. Naopak se to spíš snažte napsat do pár vět. A pokud vás přece jen situace nutí napsat něco delšího, dejte to na blog a v newsletteru na něj odkažte.